Rugăciunea “Tatăl Nostru”, cunoscuta si ca Rugăciunea Domnească, este una dintre cele mai cunoscute rugăciuni din religia noastră. Este rugăciunea dăruita de Iisus ucenicilor săi la dorința acestora de a-i invata cum sa se roage. Este o rugăciune de o simplitate extraordinara, dar cu un inteles așa de complex incat s-au scris cărti întregi numai pentru descifrarea si tâlcuirea acesteia.
Versiunea cea mai acceptata si folosita este cea după Matei:
Tatăl nostru
Carele eşti în ceruri,
Sfinţească-Se numele Tău,
Vie împărăţia Ta,
Facă-se voia Ta,
Precum în cer, aşa şi pe pământ.
Pâinea noastră cea de toate zilele
(în alte variante: Pâinea noastră cea spre fiinţă)
Dă-ne-o nouă astăzi.
Şi ne iartă nouă greşalele noastre,
Precum şi noi iertăm greşiţilor noştri.
Şi nu ne duce pe noi în ispită,
Ci ne izbăveşte de cel rău (sau viclean).
Că a Ta este împărăţia şi puterea şi slava:
A Tatălui şi-a Fiului şi-a Sfântului Duh,
Acum şi pururea şi în vecii vecilor.
Amin.
Este si varianta care cred ca reprezintă cel mai bine ceea ce efectiv a dăruit Mântuitorul, pentru ca “Pâinea noastră cea spre fiinţă” este o forma care era mai greu de inteles de către marea masa o oamenilor pe vremea aceea, ori Domnul Isus a dăruit o rugăciune universala, nu doar celor inițiați.
Citeam cândva in trecut ca doar doi oameni au reușit sa schimbe fata lumii cu adevărat pana astăzi: Iisus Hristos si Gautama Buddha.
De obicei ne pierdem vremea discutând aspecte dogmatice sau încercând sa descifram cat de adevărate sau nu sunt evenimentele, sau măcar daca biserica reprezintă cu adevărat pe Iisus (in mod cert avem un exemplu al reprezentării: manastirile cele retrase care respecta canoanele vechi si mulțimea de pustnici care au dat putere religiei noastre). Singurul lucru ce ar trebui sa fie important in viața unui creștin ar trebui sa fie practica rugăciunii si nimic mai mult, iar prin iubire fata de Dumnezeu înțelegerea nu va intarzia sa apară.
Aduc iarăși un sprijin in favoarea iubirii absolute si infinite ca reflecție in iubirea omeneasca obișnuită prin faptul ca in toate religiile: “Dumnezeu este IUBIRE”. Sau si mai concret iubirea absoluta si infinita este starea care definește si leagă Sfânta Treime: Dumnezeu, Fiul si Duhul Sfânt. Iar daca nu ar fi adevărat oare atati oameni care au devenit sfinți sau s-au jertfit pentru credință, sau oare ar fi ajuns la ceea ce este in ziua de astăzi religia, daca nu ar fi fost un dram de adevăr descoperit prin practica de cei care s-au dedicat total credinței. Aceștia au susținut de fapt adevărata credință, biserica fiind doar o imbracaminte cu bune si rele a acestora. Biserica nu poate fi judecata după oamenii care o slujesc ci după adevărul pe care se sprijină si ceea ce dăruiește sufletelor noastre.
Daca dorești sa inveti cum sa te rogi acesta poate fi un început: “Despre rugăciunea mintii si a inimii”. Daca nu te interesează atunci nu te obliga nimeni, dar sa iți amintești când suferi si atunci poate vei începe sa iți ajuți si sufletul, nu doar corpul. Pentru ca tu crezi ca ești corpul, gândirea care iți aparține, dar ai ceva mai presus de acestea, deci oricând este timpul sa începi sa cunoști ce este mai presus de acestea.
Rugăciunea “Tatal Nostru” este des folosita atunci când se zice ca cineva a fost deochiat, dar efect imediat are doar in mana celui care are credința. Folosește așadar aceasta rugăciune oricând, si când ești fericit si când ai necazuri, intrând astfel in rândul ucenicilor care cândva au creat aceasta religie tocmai prin aceasta rugăciune.
Surse: Tatăl Nostru, Tatăl nostru – Rugăciunea domnească, Rugăciunea – Tatal nostru, Despre farmece, vrăjitorie, astrologie si magie
La final aceasta rugăciune redata in Aramaica, limba vorbita de Iisus: